نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

 

 

سنسور (sensor) چیست:

 

 

 

سنسور یا حسگر در دوربین های cctv مانند دوربین دیجیتال عمل می نماید نور حاصل از تصویر پس از گذشتن از لنز به سنسور برخورد می نماید سنسور این نور را به بار الکتریکی تبدیل می کند که پس از پردازش در دوربین به صورت تصویر از کابل خارج شده و در دوربین مدار بسته  نمایش داده میشود.

 

 

 

سنسور از هزاران ردیف کوچک از دیودهای حساس به نور تشکیل شده است که به فتو سلول معروف هستند این فتو سلول ها به تابش نور حساس هستند و مسلما هر چه نور تابیده شده به آن شدت بیشتری داشته باشد، بار الکتریکی بیشتری در آن انباشته می شود.

 

 

 

(Cmos:( complemntary metal oxide semiconductor

 

 

 

DIS: Digital Image System

 

 

 

PICADIS: only for HIKVISION Co

 

 

 

(CCD: ( charge-coupled device

 

 

 

(Super CCD: (super charge- coupled device

 

 

 

 

 

دقیقا از مرحله ای که فوتون های نور توسط فوتو سایت ها به الکترون تبدیل می شوند، تفاوت بین دو نوع حسگر نیز آشکار می شود.

 

 

 

در سنسور های CCD بار الکتریکی شارژ شده از یک گوشه سنسور خوانده می شود و ردیف به ردیف جلو می رود و همزمان یک مبدل آنالوگ-دیجیتال (A/D) تمام مقادیر دریافتی از پیکسل ها را به مقادیر دیجیتالی تبدیل می کند.

 

اما CMOS دارای چندین ترانزیستور مختلف در سر راه داده ها هستند که با تقویت و جا به جا کردن بارهای الکتریکی توسط سیم های متصل به آنها، مقادیر را جداگانه و تک به تک به پردازشگر ارسال می کنند.

 

 به طور کلی می توان نتیجه گرفت که CCDها بار الکتریکی را پیکسل به پیکسل به گره خروجی حرکت می دهد در حالی که حسگرهای CMOS در درون پیکسل بار الکتریکی را به ولتاژ تبدیل می کنند و خروجی را به وسیله تقاطع سطروستون تعیین می شود.

 

 

 

در عمل سیگنال های دریافتی از CCDها شفافتر از CMOSها می باشد. در CCD برای ایجاد قابلیت ارسال بار بدون اعوجاج از یک پروسه صنعتی خاص استفاده می شود.

 

این پروسه روشی را ارائه می دهد که منجر به خلق تصاویری بسیار شفاف می شود.

 

 

 

 

 

سنسور CCD

 

 

 

 

 

سنسورهای CCD همان طوری که در مبحث دوربین های دیجیتال به آن اشاره شد تصاویری با کیفیت بالاتر و اختلال کمتری به وجود می آورند.

 

اما به طور تجربی ثابت شده که سنسورهای CMOS برای ایجاد نویز و اختلال بسیار مستعدترند.

 

 

 

از آنجا که هر پیکسل در سنسورهای CMOS دارای چندین ترانزیستور در کنار آنها است. حساسیت این سنسورها به نور، پایین تر می آید.

 

زیرا بسیاری از فوتون های نور به جای این که با سطح دیودهای نوری برخورد کنند با این ترانزیستورها برخورد کرده و به هدر می روند.

 

 

 

DIS یا همان Digitall Image System نسخه جدیدی از سیستم پردازش تصویر در نصب دوربین مداربسته  است که توسط کمپانی هایک ویژن ابداع شده و یک SOC (سیستم بر روی چیپ) است که سنسور تصویر جزیی از آن است.

 

 

 

SOC یک مجموعه تقریبا کامل شامل بورد کامل، پردازنده ها و سنسور تصویر است که کار کمپانی های تولیدکننده را بسیار ساده کرده است و از نظر هزینه نیز بسیار بصرفه است، چرا که دیگر نیازی نیست خود آن را تولید کنند.

 

مانند SOC های موبایل کمپانی کوالکام که در بسیاری از اسمارت فون های اندرویدی و ویندوزی استفاده می شوند.

 

 

 

در DIS از نسخه ارتقا یافته سنسور CMOS استفاده شده است. مشکل اساسی سنسورهای قدیمی CMOS، عدم توانایی آنها در ارائه تصاویر مطلوب در فضاهای با نور کم و عدم ارائه قابلیت WDR به دلیل پردازش ضعبف تصاویر بر روی آنها بود.

 

 

 

PICADIS نیز ورژنی چدیدتر از DIS  می باشد که در نور کمتری قابلیت تصویر سازی مناسبتری را دارا می باشد.

 

 

 

سنسورهای CCD به مصرف توان بالا معروفند، این سنسورها در مقایسه با سنسورهای cmos تقریبا چندین برابر بیشتر از باتری استفاده می کنند.

 

 

 

از آنجا که تقویت کننده سیگنال های نوری در cmos بلافاصله از هر فوتوسل قرار دارد، بنابراین این نوع حسگرها تصاویر را دو برابر سریع تر نسبت به CCDها انتقال می دهند.

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

بالاخره در انتها به این نتیجه می رسیم که در جایی که برای ما کیفیت تصویر مهم باشد از دوربین های cctv با سنسور CCD استفاده می کنیم، اما اگر کیفیت تصویر برای ما مهم نباشد و بیشتر بر جنبه اقتصادی و هزینه کمتر تاکید داشته باشیم باید از دوربین های cctv با سنسور cmos استفاده کنیم.

 

 

 

سنسور super CCD

 

 

 

این سنسورها همان طوری که در قسمت دوربین های دیجیتال به آن اشاره گردید از نظر کیفیت از سنسورهای CCD و CMOS بالاتر است. سنسور SCCD از نظر ساختاری شبیه سنسور CCD است

 

 اما به علت ساختار لانه زنبوری سلول های آن و در نتیجه فاصله کمتر بین آنها از کیفیت بالاتری برخوردار است این تکنولوژی در تولیدات شرکت sony به مراتب استفاده می شود بنابراین اگر با دوربینی برخورد نمودید که سنسور آن sony بود حتما دارای کیفیتی به مراتب بالاتر از دوربین های دیگر می باشد و در نتیجه دارای قیمت بالاتر نیز می باشد.

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: